۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹
فیلم گربه های ایرانی


چند روز پیش از فرصت پیش آمده حسن استفاده کردم و فیلم گربه‌های ایرانی را دیدم. ماجرای تلخ علاقه‌مندان به موسیقی در ایران بود. پارسال با یکی دو گروه از بر و بچه‌های موسیقی حرف زده بودم. موسیقی از سال‌های اولیه انقلاب دچار تلاطم شد. حوزه‌ی ناشناخته‌ای برای رهبران مذهبی بود که همیشه و قبل از انقلاب ترجیح داده بودند به جای آنکه در موارد حلال و حرام آن بحث کنند، آن را نشنوند.
این ابهام کم و بیش همیشه به نوعی اثرات خودش را نشان می‌داد. یادم هست در سالهای 61 و 62، گروهی مدیر رادیو بودند که حتی موزیکهای سرودهای انقلابی را حذف کرده بودند و با طبل و سنج آنها را بازخوانی می‌کردند. وقتی مسئله به امام رسید، آنان را از این کار منع کردند. یکی دو باری هم در همان سالها که مدیر رادیو  بودم در مورد موسیقی خدمت امام رسیدم. حرف مهم امام این بود که متن‌ها بر موسیقی غلبه داشته باشد. وقتی داشتم فیلم گربه‌های ایرانی را می‌دیدم و یا هر وقت دیگری که موسیقی جدید گوش کردم، یاد آن مطلب امام می‌افتم. در این موسیقی‌ها، اکثر آنها به دلیل مسلط بودن متن و آواز بر موسیقی، قطعاً از نوع موسیقی‌هایی هستند که نمی‌توانند حرام باشند. نوع موسیقی یک کار تحمیلی نیست که حتماً باید سنتی، پاپ و یا هر نوع دیگری از موسیقی را همه گوش بدهند. موسیقی یک نیاز درونی انسانهاست که در شرایط روحی و حالات مختلف هر انسانی نیاز متفاوتی است. گرچه موسیقی غیر سنتی سالهای اخیر، بعضا از نظر محتوی خیلی بی پروا و پر انحطاط شده است اما اکثر موسیقی‌ها _ چنانچه در فیلم گربه‌های ایرانی هم کاملاً مشهود است_ نه خلاف شرع است و نه خلاف قانون. وزارت ارشاد اگر اجازه دهد علافمندان به موسیقی‌های زیرزمینی به جای گاوداری و زباله‌دانی که در فیلم گربه‌های ایرانی آن را به نمایش آورده است، در مراکز معتبر و استودیوهای رسمی تمرین کنند و آنان را نادیده نگیرد، می‌تواند به بالندگی و رشد فرهنگ و هنر این سرزمین خدمت بیشتری کند. دست آقای قبادی، کارگردان پرآوازه‌ی ایران و همه تلاشگرانی که برای هنر ایران زحمت می‌کشند و در این فیلم گوشه‌ای از آن دیده می‌شود درد نکند که تلنگری زده است به مظلومیت و تنهائی هنردوستان این مرز و بوم. 

 

4سیاستهای کلی نظام اداری و سیستم اداری الکنرونیک
راز ماندگاری شهید مطهری3
© Copyright 2003-2017, Webneveshteha.com. All rights reserved.