۱۶ مهر ۱۳۸۶
کارگاه با مزه ی روزه در ادیان

 

من از اول ماه رمضان برای سخنرانی دعوت نشده بودم ولی دیروز هم انجمن اسلامی دانشگاه شریف برای پرسش و پاسخ رو در رو دعوت کرده بودند و هم سخنران کارگاه روزه در ادیان بودم. در دانشگاه که سیاست بود؛ بحث ها نسبت به گذشته، جدی تر و عمیق تر بود. از طرف گروه جوانان مؤسسه گفت و گوی ادیان هم دیروز کارگاه روزه در ادیان گذاشته بودیم. سر هر ۴ تا میز افرادی آمده بودند که از طریق تلفن و ایمیل ثبت نام و ورودی هم پرداخت کرده بودند. منظره زیبائی بود. هر یک از روحانیون یهودی، مسیحی، زردشتی و مسلمان ۲۰ دقیقه سر یک میز بودند و بعد جایشان را عوض میکردند. به طور خلاصه تاریخ روزه در دین خودشان را می گفتند: روزه در تقویم کلیسا ثبت شده و جزو آداب فقهی به شمار می رود. در اناجیل به وجوب روزه تصریح و روزه دار را ستوده و او را از ریا بر حذر داشته است. حضرت عیسی (ع) خود به روزه عملاً و قولاً توجه داشته و شاگردانش نیز پس از وی به امر روزه توجه داشته اند. در مسیحیت دو واژه روزه و پرهیز وجود دارد که بین این دو تفاوتی وجود دارد به این نحو که در ایامی که باید پرهیز را رعایت کرد، تنها از مصرف گوشت پرهیز می کنند ولی در ایام رعایت روزه همراه با پرهیز از گوشت غذای مصرفی و دفعات و وعده غذا هم محدود می شود. در یهودیت، واژه عبری برای کلمه روزه، لفظ صوم است؛ و روزه جزئی از مجموعه اعمالی است که یک یهودی برای ذلیل ساختن تن و رنجور ساختن آن انجام می دهد. در تورات برای اولین بار دستور تعنیت (روزه) برای روز کیپور (بخشش گناهان) در دهم ماه تیشری ذکر شده ولی روزه های دیگر تاریخ یهود با یادبود اتفاقاتی که در مسیر خرابی بیت المقدس (همیقداش) روی داد، مناسبت پیدا می کنند. روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا در دین زردشت به خاطر این که باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می شود، حرام می باشد. اما برای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات، زرتشتیان روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه از خوردن گوشت پرهیز می کنند این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن؛ ماه و گوش و رام، که از میان چهارپایان هستند، می باشد. در اوستا مفهوم روزه به روزه باطنی نسبت داده می شود و روزه ظاهری وجود ندارد. هندوها معمولاً در روزهای ماه جدید و جشن هایی مانند Shivratri، Durga Puja و Saraswati Puja روزه می گیرند. زنان شمال هند در روزKarva Chauth هم روزه می گیرند. نحوه روزه بستگی به خود فرد دارد. ممکن است روزه، امتناع از خوردن و آشامیدن هر نوع غذا یا نوشیدنی برای مدت ۲۴ ساعت باشد، اما بیشتر شامل نخوردن غذاهای جامد است و نوشیدن مقداری آب یا شیر مجاز است. هدف از این روزه، افزایش تمرکز در مدیتیشن یا عبادت برای تطهیر درون است و گاهی به عنوان دادن یک قربانی در نظر گرفته می شود. همه فرقه های اصلی بودیسم دوره هایی برای روزه دارند که معمولاً روزهای چهاردهم ماه و دیگر روزهای مقدس است. در آئین بودا، روزه به معنای خودداری از خوردن غذاهای جامد است، ولی استفاده از برخی مایعات مانعی ندارد. روزه بودائیان روشی برای پاک سازی است. برگه های کوچکی که شرح روزه در ادیان مختلف بود را هم به شرکت کنندگان دادیم. بعد از پایان جلسه افطاری مختصری همه افراد به اتفاق روحانیون خوردیم.

 

4صله رحم، قم و وبلاگ دفاع از دین مترقی
دانشگاه تهران و کلمبیا و آقای احمدی نژاد3
© Copyright 2003-2022, Webneveshteha.com. All rights reserved.