۱۳ آذر ۱۳۸۵
انتشار در: خبرگزاری ایسنا
مناظره بادامچيان و ابطحی

 

ابطحي: خاطره‌ جامعه درباره عملكرد شوراي نگهبان گواهي مي‌دهد

بادامچيان: نبايد شوراي نگهبان را به دليل پبروزنشدن خودمان جناحي بناميم

 

جلسه‌ي مناظره‌ي حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي ابطحي و اسدالله بادامچيان عصر دوشنبه از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت در اين دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين جلسه‌ي مناظره كه پيش از اين قرار بود شكوري‌راد به جاي ابطحي در آن شركت كند، مجري مراسم اعلام كرد كه علاوه بر شكوري‌راد، از تاج‌زاده نيز براي حضور در اين مناظره دعوت شده بود كه هردو آنها با شركت در اين جلسه موافقت نكردند. بادامچيان نيز علت عدم حضور آنها را عدم آمادگي در برابر وي و اطلاعات بالاي خود عنوان كرد و ابطحي نيز گفت كه تاج‌زاده از وجود چنين جلسه‌ي مناظره‌اي كاملا بي‌اطلاع بوده است.

در ابتداي اين مراسم، ابطحي اظهار داشت: انتخابات شوراها بهترين دليل است كه نشان دهد نبايد درباره‌ي نبود نظارت بر انتخابات نگراني داشت و نيازي نيست كه به اين شدت و حدت به نظارت بر انتخابات از نوعي كه شوراي نگهبان اعمال مي‌كند اهميت داد.

وي ابراز عقيده كرد كه اين امر بعضا جمهوريت را مورد تهديد قرار داده است.

معاون حقوقي رييس‌جمهور سابق در ادامه، برگزاري انتخابات شوراها را يكي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي دولت خاتمي خواند و گفت: اين اولين باري بود كه دولتي جرأت كرد يك اصل معطل مانده از قانون اساسي را اجرا و 150 هزار نفر را شريك حكومت كند كه در تحقق آن‌چه جامعه‌ي مدني مي‌خوانديمش بسيار تعيين‌كننده بود. من اصل اين دستاورد را بزرگ مي‌دانم و افتخار آن را براي دولت خاتمي.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، هم‌چنين گفت: نمي‌توان انتخابات شوراها در سال 81 را با يك نگاه گذرا بررسي كرد. در آن انتخابات، مشاركت بسيار كم بود كه يكي از دلايل آن اختلافات جدي شوراي شهر بود كه به انحلال آن منجر شد. ضمن اين‌كه كمك رسانه‌ي ملي به اين كشاكش و دخالت آن در انعكاس اختلاف موثر بود.

اين فعال سياسي اضافه كرد: ما معتقديم اگر مشاركت در انتخابات از جمله انتخابات پيش رو بالاتر باشد، قطعا در جهت آن‌چه اصلاح‌طلبان مي‌خواهند موثر است. به دوستان هر جريان سياسي نيز توصيه مي‌كنم به خاطر هويت سياسي خود فعالانه در اين انتخابات شركت كنند.

در ادامه بادامچيان اظهار داشت: اين‌كه انتخابات شوراها در دولت خاتمي انجام شده، خدمتي براي نظام است اما به اين معنا نيست كه دولت‌هاي ديگر نيز از قانون اساسي سر باز زدند.

وي، درباره‌ي مشاركت مردم در انتخابات شوراها گفت: مردم گاهي مايلند در انتخاباتي حضور گسترده‌تر داشته باشند و گاهي نه و عدم حضور مردم صرفا مربوط به نارضايتي از دوره‌هاي پيشين نيست. هم‌چنين رسانه‌ي ملي درباره‌ي اختلافات دور اول شوراها چيزي خارج از حقيقت را نشان نمي‌داد.

قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه‌ اسلامي يادآور شد: اين‌كه نظارت در انتخابات شوراها وجود نداشت درست نيست، اين نظارت به دست وزارت كشور بود و وزارت كشور وقت، ميدان را باز گذاشت تا حتي گروه‌هايي مثل نهضت آزادي نيز در اين انتخابات شركت كنند. البته آنها خود در مورد شركت اختلاف نظر داشتند و برخي از آنها مي‌گفتند اگر راي بياوريم و وارد حاكميت شويم ديگر اپوزيسيون محسوب نمي‌شويم. اما بعد از مشاركت، راي پاييني آوردند و من از اين بابت از وزارت كشور وقت ممنونم كه فضا را باز گذاشت تا وزن اين جريان‌ها مشخص شود.

اين فعال سياسي، گفت: قطعا هرچه كثرت و حضور مردم بالاتر باشد هم در استحكام نظام مردم‌سالار ديني و هم در كشورهاي منطقه، معادلات جهاني و محاسبات بين‌المللي بسيار موثر است.

ابطحي نيز در ادامه اظهار داشت: در انتخابات مجلس هفتم ردصلاحيت‌هاي گسترده‌اي را شاهد بوديم؛ به طوري كه يك سوم نمايندگان دوره‌ي قبل مجلس ردصلاحيت شدند و اين باعث شد نوعي نااميدي در مردم ايجاد شود و دليلي بر پيروزي يك تفكر خاص نبود. در انتخابات رياست‌جمهوري نيز اشكالاتي به اصلاح‌طلبان وارد است كه با سه تا چهار كانديدا وارد شدند، البته نبايد ناديده گرفت كه 11 ميليون نفر در اين انتخابات شركت نكردند و نمي‌توان گفت كه انتخاب مردم در مجلس هفتم و رياست جمهوري نهم تغييري در جامعه است. اگر هم تغيير است به سمت جريان اصولگرا تعريف نمي‌شود.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، در ادامه درباره‌ي مقايسه‌ي اختلافات داخلي در شوراي شهر اول و دوم گفت: از اختلافات شوراي شهر دوم هيچ‌كس اطلاعي ندارد و هيچ رسانه‌اي از آن گزارش تهيه نمي‌كند؛‌ در حالي كه در مورد شوراي شهر اول اين‌گونه نبود و انعكاس رسانه‌اي خصوصا از رسانه‌ي ملي بسيار موثر بود، البته عملكرد هر دو شورا قابل تكميل است.

بادامچيان نيز در اين‌باره گفت: مردم اختلافات موجود در شوراي شهر اول را مي‌ديدند و بر كسي پوشيده نبود. آنها عليه هم صحبت مي‌كردند. الويري را مجبور به استعفا كردند و بعد از روي كار آمدن ملك‌مدني عده‌اي از آنها جلوي او صف‌كشي كردند، اما در شوراي شهر دوم اختلافي به اين معنا وجود نداشت، حداقل اين اختلافات بر خدمات شهري تاثير نگذاشت و احمدي‌نژاد و قاليباف انصافا خدمت كردند.

وي افزود: معتقدم اگر ايران به اين سطح از اقتدار، عظمت و تاثيرگذاري در سطح جهان رسيده است، آمريكا نمي‌تواند به ما حمله كند و نظام ما تثبيت شده، به دليل زحمات كساني است كه با رهبري امام (ره) و مقام معظم رهبري در اين سه دهه، كشور را به اين‌جا رساندند. نگاه ما نيز بهتر است به متهم كردن گذشته نباشد بلكه بايد ببينيم دو دهه‌ي آينده چه بايد بكنيم.

ابطحي، در ادامه در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره‌ي تصميم مجمع روحانيون مبارز درباره‌ي انتخابات شوراها اظهار داشت: مجمعين براي انتخابات خبرگان ليست ندادند، بلكه در نتيجه‌ي جلسه‌ي شب گذشته‌ي مجمع روحانيون، بيانيه‌اي درباره‌ي انتخابات خبرگان صادر شد كه دو محور اصلي در آن وجود دارد؛ يكي بحث نوع تعيين صلاحيت‌ها و ديگري اين است كه دوري وجود دارد كه منتخبين رهبري (شوراي نگهبان) كساني را رد يا تاييد صلاحيت مي‌كنند كه بايد رهبر را انتخاب كنند. هم‌چنين براي عدم شركت برخي چهره‌ها فضاسازي و كسي مثل مجيد انصاري كه پيش از اين نيز عضو مجلس خبرگان بود ردصلاحيت شد.

وي در اين‌باره ادامه داد: مجيد انصاري شش ماه پيش سخنراني‌اي در مجلس علني خبرگان داشت كه پس از آن آيت‌الله جنتي در هشداري گفتند كساني نبايد تاييد صلاحيت مي‌شدند و در دوره بعد بايد مراقب آنها باشيم. در مورد درخواست از مجيد انصاري براي شركت در آزمون كتبي خبرگان نيز برخي اين‌گونه استدلال مي‌كردند كه در دوره‌ي پيش، مجيد انصاري از سوي شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شده كه بسياري از آنها اكنون عضو شوراي نگهبان نيستند و مطمئن نيستند كه او مجتهد است.

بادامچيان، نيز گفت: تفاوت ما با ساير جمهوري‌هاي اسلامي، ولايت فقيه عادل است كه نشانه يك نظام حكومتي جديد است. در هيچ نظام ديني، مردم رهبر مذهبي خود را انتخاب نمي‌كنند، اما در نظام اسلامي ما مرجع و رهبر مذهبي را دختر و پسري كه به بلوغ مذهبي مي‌رسند آزادانه انتخاب مي‌كنند و ولي امر مسلمين نيز از سوي مردم، اما به دليل تخصصي بودن آن با واسطه‌ي نخبگان و خبرگان انتخاب مي‌شود.

وي، درباره‌ي ردصلاحيت مجيد انصاري اظهار داشت: زماني كه مجيد انصاري به عنوان مجتهد قبول شد بسياري تعجب كردند. امتحان او نيز شفاهي بوده و در مجلس خبرگان اعتراضات فراواني به او شد. اين بار نيز شوراي نگهبان به مجيد انصاري گفت با توجه به اين‌كه ما گرفتار پرسش‌هايي هستيم بهتر است امتحاني بدهيم تا تاييد صلاحيت را مستدل اعلام كنيم. اما با عدم شركت مجيد انصاري در اين امتحان كتبي، اين شبهه تقويت و مشخص شد كه نگراني در اين‌باره وجود دارد. شوراي نگهبان هم به صراحت اعلام كرد كه هر كس در اين امتحان شركت نكند، قبول نمي‌شود؛ همان‌طور كه تقوي رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در پي عدم شركت در آزمون كتبي رد شد.

قائم‌مقام دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي درباره‌ي انتقادات ابطحي به شوراي نگهبان، گفت: مجلس سوم و ششم شوراي اسلامي دست دوستان بود و نمي‌شود شوراي نگهبان را كه سال‌ها آن را آزموده‌ايم و مشخص شده غيرجناحي است، به دليل پيروزنشدن خود جناحي بخوانيم.

ابطحي هم در ادامه اظهار داشت: رهبري يك واقعيت حقوقي دارد كه در قانون اساسي وظايفي از جمله فرماندهي كل قوا براي آن تعريف شده اما بحث اين‌جاست كه تاكيد بر ويژگي فقاهت، اجتهاد و آخوندي خبرگان مي‌شود؛ در حالي كه ساير خصوصيات رهبري كه خبرگان بايد براي تعيين رهبري نسبت به آنها نيز دقت كنند فراموش مي‌شود.

وي افزود: خاطره‌ي جامعه گواهي مي‌دهد كه شوراي نگهبان جناحي عمل كرده يا نه. ضمن اين‌كه در قانون اساسي نيامده كه خبرگان بايد توسط شورا نگهبان احراز صلاحيت شوند بلكه سه دوره پيش علماي قم آن‌ها را انتخاب مي‌كردند و مي‌شود همين الان هم اين روال را در پيش گرفت.

بادامچيان نيز گفت: اگر مبناي انتخاب رهبري از سوي خبرگان را فقيه بودن ولي عادل مي‌دانيم و همچنين معتقديم كه دستورات فرماندهي كل قوا براي جنگ با صلح بايد بر مبناي فقه باشد لزوم حضور فقها را در ميان اعضاي خبرگان متوجه خواهيم شد؛ چراكه تخصص بلافقه نمي‌تواند فقاهت را تشخيص دهد.

وي ادامه داد: در قانون اساسي نيامده كه شوراي نگهبان بايد احراز صلاحيت‌هاي كانديداهاي خبرگان را انجام دهد بلكه قوانين خبرگان با مصوبه خود آنهاست و آنها خود تصويب كرده‌اند كه شوراي نگهبان احراز صلاحيت را بر عهده بگيرد.

 

http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-837359&Lang=P

 

© Copyright 2003-2017, Webneveshteha.com. All rights reserved.