۱۰ مرداد ۱۳۸۴
انتشار در: خبرگزاری ایسنا
صاحب انديشه‌اي كه خشونت را به جاي روح پررأفت اسلامي مبنا قرار مي‌دهد از مصاديق اسلام طالباني است

 

محمدعلي ابطحي در گفت‌وگو با ايسنا:

يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: جريان خشونت‌طلبي كه همواره سعي مي‌كند در سراسر جهان اسلام خود را سخنگوي بي‌دعوت انديشه‌ي اسلامي معرفي كند بايد منزوي شود و رسالت ما نيز در اين راستا تعريف مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي ابطحي در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به تقابل قرائتي متحجرانه از اسلام و قرائت منطبق بر شرايط زمان و مكان از اسلام اظهار داشت: اگر به تاريخ مباحث ديني و انديشه‌هاي سياسي به‌ويژه در حوزه‌هاي ديني مراجعه كنيم، شاهده خواهيم بود كه قبل از پيروزي انقلاب اين تقابل بسيار شفاف‌تر وجود داشت. ريشه‌هاي اين درگيري و اختلاف نظر دائم بين يك جريان پيش رو و يك جريان متحجر و متخلف را مي‌توان در برخي حوزه‌هاي علميه و يا در برخي مراكز ديني كشور نيز پيدا كرد.

اين تحليل‌گر سياسي خاطرنشان كرد: در آن دوران، انديشه‌ي امام (ره) به عنوان سنبل، همواره در اقليت قرار داشت. بدين معني كه اين انديشه تا قبل از پيروزي انقلاب در مراكز رسمي ديني به عنوان انديشه‌ي برتر و غالب نبود بلكه به عنوان يك انديشه‌ي منزوي وجود داشت.

ابطحي با اشاره به اين گفته‌ي بنيان‌گذار انقلاب(ره) مبني بر اين‌كه در فيضيه اشخاصي بودند كه از ليواني كه پسرم مصطفي آب خورده بود، آب نمي‌خوردند به اين دليل كه من پدر او بودم اضافه كرد: فضاي اين گفته اين است كه عقايد ايشان در اكثريت جريان رسمي ديني پذيرفته نبود.

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز با بيان اين‌كه اين جدال تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشت ادامه داد: پيروزي انقلاب اسلامي متاثر از تفكر امام(ره) و اسلام پيش رو بود. به اين معنا كه بايد آن اسلام مسير جريان انقلاب قرار مي‌گرفت.

وي با تاكيد بر اين كه بنا نبود انديشه‌ و قرائت متحجر از دين مبناي رفتارها قرار گيرد، گفت: متاسفانه در بسياري از موارد و به‌ويژه پس از خرداد 76 اين جريان به عنوان يك جريان جدي و حداكثري و به‌ويژه با نفوذ و پايگاه‌هاي رسمي مبناي حركت برخي قرار گرفت كه بسيار خطرناك است.

ابطحي درباره‌ي مصاديق اين تفكرات در جامعه‌ي ايران با اعتقاد بر اين‌كه در يك بحران فكري بيشتر از تامل روي مصاديق بايد بر مبناي فكري توجه داشت افزود: صاحب انديشه‌اي كه مردم را اصل نمي‌شناسد و مشروعيت قدرت را در راي و ديدگاه مردم به هر شكل نمي‌داند و مبناي تفكر خشونت را به جاي روح پررأفت اسلامي به‌ويژه در حاكميت مبنا قرار مي‌دهد طبيعتا مصاديق اين تفكر هستند.

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز خاطرنشان كرد: اسلامي كه انقلاب بر اساس آن پايه گرفت، منبع تقويت قدرت ديني بود كه بايد به دنيا بنا بر تعريف حضرت امام(ره) ثابت كند كه اسلام در پيچ و خم اداره‌ي كشور در شرايط فعلي جهان قادر خواهد بود و مي‌تواند پاسخگوي نياز يك جامعه باشد.

وي با تاكيد بر اين كه خاتمي به شدت اسلامي را كه منبع تهديد براي كشور باشد را نفي كرده است، افزود: صاحبان قرائتي از اسلام كه منبع تهديد است عضو انديشه‌ي منزوي هستند كه قرار بود اسلام بر اساس آن بنا نشود.

اين فعال سياسي در ارزيابي از ويژگي هريك از دو اسلام مذكور با تاكيد بر اين‌كه همواره صداي جريانات خشونت‌طلب به‌ويژه اگر از پايگاه ديني باشد بلند است، گفت: بايد سعي كنيم صداي بلند اسلام، صدايي باشد كه بتواند در دنيا باعث غرر و پذيرش جامعه‌ي جهاني و ملت‌هاي مسلمان باشد.

جريان خشونت‌طلبي كه همواره سعي مي‌كند در سراسر جهان اسلام خود را سخنگوي دعوت نشده‌ي انديشه‌ي اسلامي معرفي كند بايد منزوي شود كه رسالت ما نيز در اين راستا تعريف مي‌شود.

ابطحي با اشاره به اين‌كه رفتار معصومين يك اصل بسيار مهمي را براي تاريخ اثبات كرد، خاطرنشان كرد: معصومين حتي اگر توفيق حكومت واقعي هم پيدا نمي‌كردند اما در برابر اسلام عباسي كه انديشه‌اي را بر عليه اسلام شكل مي‌داد اعلام كردند كه اسلام ديگري وجود دارد. از اين رو ما امروز بايد بتوانيم روي انديشه‌ي اسلام مترقي و پيش رو تاكيد كنيم تا حتي اگر توفيقي هم در عرصه‌ي اجتماعي پيدا شد لااقل ثابت شود كه قرائت خشونت‌طلبانه‌ي اسلام، قرائت واحدي از اسلام نيست و قرائت ديگري از اسلام وجود دارد كه اكثريت مردم جهان، امروز در شرايط فعلي به آن نيازمندند و از آن پشتيباني مي‌كنند.

اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز ادامه داد: اسلام، يك دين پيشرو و مترقي است و هم‌چنين قرائتي كه امام (ره) از آن ياد مي كرد اسلامي است كه بايد بتواند پاسخگوي نيازهاي جامعه باشد و متهم به عدم توانايي در اداره‌ي كشور نباشد.

ابطحي در پايان گفت‌وگوي خود با خبرنگار ايسنا، با بيان اين‌كه اين اسلام را مكاتب و گرايشات مختلفي مي‌توانند بپذيرند در عين حال متذكر شد: البته در مقابل گرايشات مختلف ممكن است در برابر اين اسلام يك قرائت خشن و غيرواقعي داشته باشند.

 لینک مطلب

© Copyright 2003-2017, Webneveshteha.com. All rights reserved.